.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
يك گام تا استيضاح دو وزير

گمانه‌زني‌ها براي استيضاح دو وزير كابينه روحاني اكنون بيش از هر زمان ديگري قوت گرفته‌است؛ موضوعي كه به نظر، از گام‌هاي پاياني مجلسي‌ها براي استيضاح اين دو وزير حكايت دارد. علي ربيعي وزير كار، رفاه و تامين اجتماعي و علي‌اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش، دو تن از وزيران دولت يازدهم هستند كه در آستانه استيضاح نمايندگان مجلس قرار دارند.

به گزارش شمال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد ربيعي پيش از اين يك كارت زرد را به دليل انتخاب و انتصاب برخي مدیران صندوق‌های زیر مجموعه وزارت تعاون یعنی صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی، از مجلسي‌ها دريافت كرده بود؛ اگرچه برخي نمايندگان مصر به استيضاح او هستند، اما او علاوه‌بر اين بايد امروز (سه‌شنبه) به خيابان بهارستان برود تا در صحن علني مجلس پاسخگوي سوالات نمايندگان باشد.

ربيعي بايد درباره دو موضوع پاسخگوي مجلس باشد؛ نخست مشکلات موجود در صندوق‌های بازنشستگی و دوم تعداد نسبتا چشمگیر حوادث شغلی در کشور.

«ايلنا» در گزارشي، نمايندگان محوري سوال‌كننده را برخي نمايندگان كرمان معرفي كرده و آن را «حلقه كرمان» خوانده است. در اين ميان، اگرچه نمايندگان خواهان استيضاح، بارها از اعلام وصول نشدن طرح استيضاح وزير كار، به هيات‌رئيسه گلايه كرده‌اند اما ديروز محمدرضا پورابراهیمی يكي از نمايندگان خواستار استيضاح، از شرطي سخن گفت كه رئيس مجلس براي اعلام وصول اين طرح مطرح كرده است نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی در اين باره از جلسه سه‌جانبه لاریجانی، ربیعی و استیضاح‌کنندگان خبر داده و به خبرگزاري مهر گفت كه علي لاریجانی قول داده است در صورتی که استیضاح‌کنندگان به جمع‌بندی نرسند، استیضاح وزیر رفاه در جلسه روز سه‌شنبه يعني امروز مجلس اعلام وصول شود. او با بیان اینکه شخصا از صحبت‌های وزیر در اين جلسات قانع نشده است، «عدم استیفای حقوق بازنشستگان صنعت فولاد» را یکی از محورهای مهم استیضاح خواند و گفت: «وزیر رفاه تعهدات خود را نسبت به صندوق بازنشستگی فولاد انجام نمی‌دهد.»

بيست و دوم و بيست و هفتم ارديبهشت امسال، جلسات سه‌جانبه لاریجانی، ربیعی و متقاضیان استیضاح برگزار شده است. محمدرضا پورابراهيمي، نماينده مردم كرمان، آذرماه گذشته در جريان سوال خود از وزير رفاه، پاسخ‌هاي ربيعي را قانع‌كننده ندانست و بر اين اساس، راي‌گيري از نمايندگان نيز به كارت زرد مجلسي‌ها به علي ربيعي انجاميد.

استیضاح‌کنندگان فانی ملزم به تعامل
موضوع استيضاح علي‌اصغر فاني، اما به‌دليل آنكه پيش از اين دو كارت زرد از نمايندگان گرفته بود اندكي متفاوت است. اگرچه وزير آموزش و پرورش بارها با تذكر مجلسي‌ها به دليل آنچه بي‌توجهي به وضعيت معيشت فرهنگيان خوانده مي‌شود روبه‌رو شده، اما در عين حال استیضاح‌کنندگان ملزم شده‌اند كه با تعامل بیشتر، برای پیدا کردن راهکاری جهت بهبود شرایط و رفع مشکلات حوزه آموزش و پرورش اقدام کنند. اين را نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات به خبرگزاري خانه ملت گفته است. جبار كوچكي‌نژاد با اشاره به جلسه استیضاح‌کنندگان وزیر آموزش و پرورش با رئیس مجلس گفت: «عملکرد ضعیف آموزش و پرورش و مشکلات و نگرانی‌های بسیار فرهنگیان در باب اداره این وزارتخانه از محورهای استیضاح فانی بوده که در این جلسه با حضور لاریجانی بررسی شد.» کوچکی‌نژاد با اشاره به محورهای استیضاح فانی، افزود: «در این جلسه رئیس مجلس از درخواست‌کنندگان استیضاح خواست تا با اتخاذ روشی به رفع مشکلات حوزه آموزش و پرورش اقدام کنند.»

مخالفت هيات‌رئيسه با استيضاح‌ها
پادرمياني علي لاريجاني، رئيس مجلس در جريان ارائه شدن طرح استيضاح دو وزير كار و آموزش و پرورش نشان مي‌دهد او خود يكي از اصلي‌ترين مخالفان اعلام وصول طرح استيضاح اين دو وزير است. اين پادرمياني با مشروط كردن اعلام وصول استيضاح ربيعي و نيز برگزاري جلسات جداگانه با وزيران و متقاضيان استيضاح مي‌تواند گواهي بر اين مدعا باشد. دو روز پيش مهدی موسوی‌نژاد، نماینده مردم دشتستان در مجلس به خبرگزاري فارس گفته بود كه تاکنون حدود ۷۰ نماینده مجلس، طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا کرده‌اند. او در عين حال از مخالفت شديد هیات‌رئیسه مجلس درخصوص استیضاح، خبر داده و تاكيد كرده بود: «هيات‌رئيسه بر اين باور است که باید با همین وزیر آموزش و پرورش فعلی، مشکل فرهنگیان حل شود.»

اين نماينده مجلس كه خود از متقاضيان استيضاح فاني است در همين گفت‌وگو از راهكاري جايگزين سخن گفته بود. او در اين باره تاكيد كرد: «به‌دلیل اینکه هیات‌رئیسه طرح استیضاح را قبول نکرد، راه دیگری را رفتیم و سوال از وزیر آموزش و پرورش را مطرح کردیم.» اين نماينده مجلس اضافه كرد كه به دليل دوكارته بودن فاني، اگر نمايندگان براي سومين بار از پاسخ‌هاي او قانع نشوند، موضوع استيضاح خود به خود به جريان مي‌افتد. علي اصغر فاني پيش از اين در تاريخ ۳۱ فروردين‌ماه و نيز ۷ بهمن‌ماه سال گذشته دو كارت زرد از نمايندگان مجلس دريافت كرد.

در اين زمينه بايد يادآوري كرد كه تعدد کارت زردها به یک وزیر موجب استیضاح او نمی‌شود و الزامی برای استیضاح وزیر به وجود نمی‌آورد؛ بلکه زمینه‌ساز استیضاح است. تنها زمانی طرح استیضاح به جریان می‌افتد که با امضای حداقل ۱۰ نماینده تحویل هیات‌رئیسه مجلس شده و اين هيات طرح استيضاح را اعلام وصول كند./350


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 29 ارديبهشت 1394
لاريجايي حق داره با استيضاح مخالفت كنه چون درد بي پولي ونداري وبيچارگي فرهنگيان رو كه نداره كه يه فوق ليساس با 1300هزارتومان حقوق چه درتهران چه جوري بايد زندگي كنه واقعا نماينده خجالت نمي كشند كه معلم در يه كشور اسلامي كرسنه و بي خانه باشه

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.06 seconds.